För att kunna bryta mönstret av överdriven shoppingär det viktigt att förstå varför så många köper saker utan att egentligen behöva dem. Ofta är det känslomässiga faktorer snarare än rationella överväganden som styr vårt konsumtionsbeteende. I den här artikeln utforskar vi några av de vanligaste förklaringarna till varför vi tenderar att konsumera i onödan.
En återkommande orsak är synen på shopping som en universallösning. När vi möter problem eller negativa känslor är vår första impuls ofta att söka hjälp genom att konsumera eller distrahera oss med nya prylar. Vi använder konsumtion för att hantera symtomen snarare än att ta itu med de underliggande utmaningarna.
Vidare spelar emotionella drivkrafter en stor roll. Shoppingen ger oss en känsla av energi, tröst, hopp och trygghet, vilket vi människor ofta önskar oss mer av. Dessutom triggar konsumerandet utsöndringen av dopamin i hjärnan, vilket ger oss ett litet rus. En annan emotionell faktor är våra ständigt växande förväntningar på framtiden.
Vi jagar ständigt nästa kick
Vi lever i ett samhälle där vi ständigt jagar efter det nya – nästa dejt, jobb eller grej. All media spelar en stor roll, vi påverkas starkt av vår omgivning, dess krav, kultur och förväntningar. Behovet av identitet och att känna tillhörighet till en grupp är viktigt, och ofta leder det till kostsamma val som inte har särskilt praktisk nytta. Vi vill passa in och känna gemenskap, vilket får oss att anpassa oss till referensgruppens normer – även som vuxna, som i hipster-kulturen eller på arbetsplatser meella klädkoder.
Tyvärr tänker vi sällan långsikt, varken globalt eller individuellt. Konsekvens av vår konsumtion syns sällan omedelbart, utan uppstår ofta på avlägsna platser över längre tid. Många är också omedvetna hur överflödet av prylar i hemmet kan påverka oss.
Alla inköp medför olika kostnader, såväl ekonomiska som tidsmässiga och psykologiska. Varje sak vi skaffar kommer med sin egen prislapp – inte bara den monetära, utan även den som påverkar resurser och vårt välbefinnande.
Vanor och invanda mönster
En stor del av vårt shoppande sker snarare av gammal vana än av verkliga behov. Vi vet innerst inne att vi inte egentligen behöver alla dessa saker, men ändå hittar vi oss själva i butiker och gallerior flera gånger i veckan, ofta på väg till eller från arbetet eller under lunchen. Ibland fyller shopping även tomrum när vi inte vet vad vi ska göra, exempelvis i stället för att träffa vänner eller vara ute i naturen.
Det är låga trösklar för konsumtion. I dagens samhälle, där en tröja kan kosta mindre än en kopp kaffe, är det lätt att konsumera. De låga priserna får oss att tro att vi gör en bra affär och ger oss en känsla av att vara smarta konsumenter. Ibland kan det till och med kännas som om vi sparar pengar genom att shoppa. Men sanningen är en annan när vi kommer hem med ännu en tröja som vi inte behöver, ännu en teknisk pryl som snabbt glöms bort eller ytterligare en leksak till barnen trots att de redan har för många.
Svagheter vid konsumtion
Vi har redan allt vi behöver, men ibland hittar vi argument för att motivera ytterligare inköp. Vi kanske tänker att något är kompatibelt, kompletterande, unikt eller har en ny funktion. I djupet av vårt hjärta vet vi att ännu en sjal, väska, app eller annan pryl inte gör oss lyckligare, men våra egna svagheter kan ändå oss att falla för det. Kanske är det något av det här du känner igen, eller finns det något annat som får dig att ibland konsumera mer än nödvändigt?